Forum Przyrodnicze "BOCIAN"
Wszystko związane z przyrodą

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Marfu
2007-02-23, 11:42
Via Baltica przez Rospudę
Autor Wiadomość
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-03-27, 12:46   

Weles napisał/a:
- przecięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego koło Suchowoli

BPN nie da się ominąc. Nie mam akurat na myśli Via Baltice, ale ciąg tzw. Via Carpatia

Cytat:
- odcięcie basenu środkowego i dolnego Biebrzy od P. Augustowskiej i P. Knyszyńskiej, ograniczone rozprzestrzenianie się gatunków, wymiana genowa ograniczona, co ma katastrofalne skutki zwłaszcza dla drapieżników (bo chyba nikt nie wierzy, że np. ryś będzie przechodził przez trasę),

Estakady, przejścia góra, i dołem załatwią sprawe

Cytat:
- zniszczenie jednego z najcenniejszych (jeśli nie najcenniejszego) rezerwatu w P. Knyszyńskiej – Krzemianka, który w tej chwili jest przecinany przez trasę,
- zagrożony rezerwat Karczmisko - przytulony do obecnej trasy,
- rozdzielenie P. Knyszyńskiej na dwie części, bo nie wierzę jakoś w bariery i ekrany akustyczne osłaniające trasę i kierujące zwierzęta na przejścia na wiaduktach i to na przestrzeni kilkudziesięciu kilometrów

Nikt nie chce budowac tego po obecnym śladzie DK8. Są plany, by S8 poprowadzić po zachodniej stronie Puszczy w okolicach Knyszyna, a wtedy omijasz wszystko.
.
Cytat:
Tak więc okazji do protestów będzie moc, tylko jakoś mniej nadziei na zwycięstwo w tym przypadku :cry:

Jeśli chodzi o wariant Via Baltica, to sprawa wydaje sie prosta - jest opracoiwanie Scott Wilsona.
Tyle, że oni wsadzą to do szuflady, a VB zbudują po kawałeczku lub na odcinku Białystok - Budzisko pod nazwą Via Carpatia.
Przy załozeniu ominięcia Puszczy Knyszynskiej i Augustowskiej od zachodu, pozostaje tylko Biebrza, której nijak nie da się ominąc dla ciągu Via Carpatii, a wiec spełniony będzie art 6.4 Dyrektywy Siedliskowej.
Fakt, że budowa Via Carpatii nie ma uzasadnienia ruchowego, jest też do wytłumaczenia - jak się zbuduje, to ruch się ściągnie, a poza tym chodzi o rozwój ściany wschodniej.
 
     
Weles 


Posty: 647
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2009-03-27, 13:09   

robert_c napisał/a:
BPN nie da się ominąc. Nie mam akurat na myśli Via Baltice, ale ciąg tzw. Via Carpatia


Jeśli przejdzie w Suchowoli to da się przeżyć, gorzej jeśli w Osowcu, ale to za duże koło.

robert_c napisał/a:
Estakady, przejścia góra, i dołem załatwią sprawe


Oby, jakoś nie chce mi się wierzyć w ich skuteczność dla niektórych gatunków. Poza tym w większości widziałem tunele podziemne, które są nieskuteczne w przypadku większych zwierząt. Nadziemną estakadę widziałem w WPN w okolicach Stęszewa. Trzeba przyznać że robi wrażenie, ekrany akustyczne na odległości kilku kilometrów w połowie których znajduje się wiadukt, również zasłonięty od trasy ekranami i zarośnięty krzewami.

robert_c napisał/a:
Nikt nie chce budowac tego po obecnym śladzie DK8. Są plany, by S8 poprowadzić po zachodniej stronie Puszczy w okolicach Knyszyna, a wtedy omijasz wszystko.


Gdyby tak było to OK, po co jednak buduje się trasę z Białegostoku do Katarynki i dalej?
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-03-27, 21:17   

Weles napisał/a:


robert_c napisał/a:
Estakady, przejścia góra, i dołem załatwią sprawe


Oby, jakoś nie chce mi się wierzyć w ich skuteczność dla niektórych gatunków. Poza tym w większości widziałem tunele podziemne, które są nieskuteczne w przypadku większych zwierząt. Nadziemną estakadę widziałem w WPN w okolicach Stęszewa. Trzeba przyznać że robi wrażenie, ekrany akustyczne na odległości kilku kilometrów w połowie których znajduje się wiadukt, również zasłonięty od trasy ekranami i zarośnięty krzewami.

Zwierzęta z czasem się przyzwyczajają. Na głównych szlakach migracji najlepiej jest wynieść drogę 7 m nad ziemię na odcinku 400-500 metrów i zaekranować, a podpory obsadzić rodzimymi gatunkami roślin.
Hałas od takiej trasy nie powinien być uciążliwy i już 40-50 m od drogi powinien osiągnąć 40 dB, czyli wartość szumu liści na wietrze.
Cytat:

robert_c napisał/a:
Nikt nie chce budowac tego po obecnym śladzie DK8. Są plany, by S8 poprowadzić po zachodniej stronie Puszczy w okolicach Knyszyna, a wtedy omijasz wszystko.


Gdyby tak było to OK, po co jednak buduje się trasę z Białegostoku do Katarynki i dalej?


Nie potrafię znaleźć sensu w przebudowie odcinka Białystok - Katrynka (obecnie trwa) i Katrynka - Przewalanka (trwają konsultacje społeczne z możliwścią składania wniosków i uwag od społeczeństwa do 10 kwietnia).
Jednak DK8 na odcinku Białystok - Przewalanka to nie Via Baltica, ani nie Via Carpatia. Te trasy są planowane jako ekspresowe i z całkowitym ominięciem Puszczy Knyszyńskiej.
Po ewentualnym zbudowaniu S8 obecna droga Białystok - Przewalanka stanie się drogą dla grzybiarzy. Można powiedzieć, że tak oto marnotrawione są publiczne pieniądze.

Poza tym oczywiście powalczymy o Via Balticę w wariancie łomżyńskim.
 
     
Ingene 

Posty: 19
Wysłany: 2009-03-27, 22:04   

co do Via Baltica to ocena strategiczna wlasciwie nie pozostawia zludzen, ze wariantem optymalnym i jedynym mozliwym jest wariant przez Łomżę i takie jest szykowane stanowisko GDOŚ. natomiast ze strony GDDKiA slychac i tak chca pobudowac Via BAltice przez Białystok tylko nie beda tak tego nazywac, stad pewnie ta Via Carpatia.

niemniej ostatnio KE wyslala do strony polskiej pismo w sprawie szeregu inwestycji w Polsce Płn-wsch (obwodnica Sztabina, obwodnica Wasilkowa, Białystok-Katrynka i Przewalanka) pytajac co sie z tymi projektami dzieje. nie bedzie wiec tal latwo zbudowac te drogi, a przynajmniej te ktorych jeszcze nie zaczeto, bedzie mozan podwazyc zasadnosc budowania tych obwodnic na poziomie drogi ekspresowej, choc pewnie GDDKiA bedzie twardo stac na swoim. tyle ze jesli w danym przypadku bedzie znaczacy wplyw na N2, to beda musieli uzasadnic potrzebe budowania takiej drogi. gorzej z tymi juz w budowie
 
     
Weles 


Posty: 647
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2009-03-28, 12:03   

robert_c napisał/a:
Nie potrafię znaleźć sensu w przebudowie odcinka Białystok - Katrynka (obecnie trwa) i Katrynka - Przewalanka (trwają konsultacje społeczne z możliwścią składania wniosków i uwag od społeczeństwa do 10 kwietnia).

Otóż to Robercie, odcinek Katarynka-Przewalanka to właśnie odcięcie sporej cześci P. Knyszyńskiej i zdewastowanie dwóch cennych rezerwatów: Krzemianki (dla zainteresowanych: www1 www2 www3 www4 ) i i Karczmiska (www ). Na stronie GDDKiA jest informacja, że budowa planowana jest na 2009-2010 rok. Masz jakieś informacje nt. konsultacji społecznych, gdzie i kto może składać uwagi?
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-03-30, 12:06   

Weles napisał/a:
Masz jakieś informacje nt. konsultacji społecznych, gdzie i kto może składać uwagi?


http://bip.wasilkow.pl/?e...ormacja&id=2578

Jeśli chciałbyś zapoznac się z raportem, to wieczorem go gdzieś zamieszczę. Chyba, że wolisz jechac do urzędi w Wasilkwie i pod okiem urzędnika wszystko czytać.
 
     
Weles 


Posty: 647
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2009-03-30, 13:46   

robert_c napisał/a:
Jeśli chciałbyś zapoznac się z raportem, to wieczorem go gdzieś zamieszczę.


Bardzo chętnie. Dzięki za linka.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-03-31, 17:10   

Raport jest tu:
http://siskom.waw.pl/rosp...anka-Raport.pdf

Koniecznie składajcie uwagi do 10 kwietnia.
 
     
Weles 


Posty: 647
Skąd: Podlasie
Wysłany: 2009-04-01, 17:25   

Jeszcze raz dzięki
 
     
Ingene 

Posty: 19
Wysłany: 2009-05-28, 19:58   

czy rzeczywiście wydaje sie wam, że budowa drogi ekspresowej od zachodu puszczy knyszynskiej jest lepszym rozwiazaniem niz rozbudowa obecnej trasy przez katrynke i przewalanke. ja mam watpliwosci. przeciez istniejaca droga funkcjonuje i nikt jej nie rozbierze, jak prowadzila znaczny ruch tak nadal bedzie prowadzic, bo wiekszosc kierowcow nadal bedzie nia jezdzic. z analiz ruchowych dla starego raportu Bialystok-Katrynka wynika, ze obecnie jezdzi nia ok 6-8 tys. pojazdow na dobe, i oczywiscie ruch ten wzrasta. tak czy inaczej juz dzis jest to bariera wlasciwie nie do przekoczenia dla zwierzat. przy koncepcji nowej trasy omijajacej od zach puszcze knyszynska, bodajze ma to byc S61, bedziemy mieli jedna trase przecinającą puszcze w poprzek (obecna droga) i jeszcze odgrodzimy puszcze od zachodu (czyli od calej doliny biebrzy)no i od polnocy (a wiec tez biebrza i w sumie p. augusotwska). no super pomysl. czy w efekcie bedziemy mieli mniejszy wpływ na obszary a zwlascza na korytarze ekologiczne łaczace obszary i umozliwiajace migracje. watpie. to samo dotyczy obecnej S19 przez czarna bialostocka. przeciez tej drogi tez nik nie rozbierze. koniec koncow okaze sie ze jednak obie drogi przez puszcze tez trzeba rozbudowac bo prowadza duzy ruch.

widzialem najnowsza propozycje gddkia ukladu dorgowego w tym rejonie i jak dla mnie skonczy sie jak wyzej. oczywisce przyogotowali te propozycje bez strategicznej oceny, wiec nadal nie ma ona zadnego uzasadnienia, ani drogowego ani tym bardziej srodowiskowego.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-01, 09:46   

Rolą drogowców z GDDKiA Białystok jest planowac rozbudowę dróg.
To, że czynią to na swój sposób, w oderwaniu od warunków środowiskowych powoduje, że jest sprawa do załatwienia w tym rejonie Polski.

Owszem. Obecna DK8 prowadzi już ruch rzędu 8 tys. pojazdów na dobę, w tym 30% to ruch cięzki.
Jednak prognozy na 2020 rok z załozeniem, że istnieje trasa omijajaca Puszczę od zachodu (nie wazne, czy nazwiemy ją S8, czy S19, czy Via Carpatia) mówia, że stara droga będzie przenosić ruch rzędu 5 800 pojazdówq na dobę, z czego tylko kilka procent to będzie ruch ciezki i w tym przypadku lokalny, docelowy (w pojęciu ruch ciezki mieszczą się też autobusy PKS i samochodu dostawcze).

GDDKiA Białystok planuje rozbudowe drogi nr 8. Białystoki - Katrynka będzie 2 x 2 (inwestycja trwa od ponad roku), a od katrynki do Przewalanki chcą zrobić szose 2 + 1, czyli z trzecim pasem na wyprzedzanie.

Im lepsza stara droga nr 8, tym mniej pojazdów pojedzie nową planowaną ekspresówką omijajaca Puszczę od zachodu. Przy czym planowany przektrój drogi przecinającej Puszczę przy zakałdanym natęzeniu ruchu niecałe 6 tys. na dobę powoduje, że kierowcy będa docickac pedał gazu. Plany drogwców stana się wiec masakra dla ludzi i zwierząt.

Jest sens, by zbudowac nowa trasę omijaca Puszczę. Ale stara droga powinna pozostać tylko dla ruchu lokanego i posiadać elementy uspokajajace ruch.
Przy prawidłowym zaprojektowaniu układu drogowgo wyszłoby, że stara DK8 przenosiła by może około 3 tys. pojazdów na dobę (owe 5,8 tys. wyliczono przy załozeniu, że modernizuej się DK8 do parametrów wygodnej i szerokiej trasy). Gdyby zastosowac na niej odpowiednie elementy chroniące środowisko o ograniczajece predkośc do 70 km/h, nie byłaby ona uciazliwa dla środowiska.

Jeśli chodzi o plany zmierzajace do modernizacji DK8 na odcinku Białystok - Augustów, to ostro postawiła się Komisja Europejska. Być może skonczy sie skargą do ETS:
http://www.viabalticainfo..._2004-47134.pdf
 
     
Ingene 

Posty: 19
Wysłany: 2009-06-03, 22:48   

robert_c napisał/a:
Jest sens, by zbudowac nowa trasę omijaca Puszczę. Ale stara droga powinna pozostać tylko dla ruchu lokanego i posiadać elementy uspokajajace ruch

tylko, że stara droga nie bedzie tylko dla ruchu lokalnego, to samo dot. obecnego przebiegu S19. skutek bedzie taki ze zamiast 2 istniejących dróg będziemy mieli jeszcze obwodnice Puszczy, a za kilka lat okaże się, że jednak ruch na obecnych drogach przez P. Knyszyńską jednak loklany nie jest i trzeba je rozbudować. Zresztą Białystok-Katrynka jak sam wspomniales jest juz teraz rozbudowana. Zauważ przy tym, ze nowy przebieg S19 pokrywa się z dotychczasowym przebiegiem Via Baltica w tym rejonie - w ocenie strategicznej analizowany jako wariant 1 i uznany właśnie w tym rejonie za najgorszy dla środowiska przyrodncizego. w takim razie Via Baltica przez Łomże to pyrrusowe zwyciestwo. Jeśli GDDKiA dopnie swego, będziemy mieli Via Baltica przez Łomże i Via Baltica przez Białystok tyle ze się będzie nazywać S19. Skutek - cała dolina Biebrzy ujęta w dwie drogi ekspresowe. izolacja całkowita. A najlepsze ze w uzasadnieniu zmiany rozporządzenia, która się obecnie odbywa, przywołują ustalenia strategicznej ooś dla Via Baltica.

co do zastrzeżen KE do Białystok-Katrynka to są całkiem zroumiałe, bo ooś jest beznadziejna i oderwana od rzeczywistości. gdyby nie skutki skumulowane i wezel Sochonie mozna by spokojnie udowodnic brak oddziaływania na cele ochrony obszaru ptasiego i siedliskowego. oczywiscie nalezaloby rowniez zrezygnowac z wezłą Sochonie i wybrac inny, bardziej południowy przebieg obwodnicy Wasilkowa. ale GDDKiA woli zaklinac rzeczywistosc i nic nie zmieniac.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-04, 14:56   

Trzeba na to spojrzeć w sposób globalny i wybrać rozwiazanie najlepsze dla środowiska.

Scenariusz 1.
Budują Via Baltica w wariancie 42. Na odcinku Augustów - Białystok brak jakichkolwiek inwestycji, poza odcinkiem z Białegostoku do Katrynki (choć on pomimo zaawansowania prac na poziomie 60% też jest wątpliwy z powodu ostatniego ostrzezenia KE). Pozostaje więc na tym odcinku DK8 przecinajaca Puszczę Knyszyńską. Jest też obwodnica Wasilkowa i jej ciag dalszy, co tworzy tzw. północną obwodnicę Białegostoku.
- ruch tranzytowy cieżki w 80% przerzuca się na Via Baltice z drogi krajowej nr 8.
- tuż po zbudowaniu Via Baltica (około 2017 roku) średni ruch na DK8 pomiędzy Augustowem a Białymstokiem będzie wynosił około 7 tys. pojazdów na dobę, w tym około 1000 to pojazdy ciężkie.
- ruch weekendowy i letni należy pomnożyć razy 3. Będzie najmniej 15 tys. pojazów na dobę (w weekendy białostoczczanie masowo jadą do Augustowa na odpoczynek)
- ruch będzie stopniowo rósł i w 2025 wyniesie na DK8 pomiędzy Białymstokiem i Augustowem około 9 tys. z czego 1500 to będa pojazdy ciężkie. Czyli wrócimy do stanu, jaki jest teraz.

Efekt:
GDDKiA będzie wciaż parła w kierunku rozbudowy DK8 na odcinku Katrynka - Augustów i będzie mieć rację, gdyż droga w takim stanie w jakim jest, dla ruchu rzędu 7-15 tys. pojazdów na dobę, jest niewystarczajaca i niebezpieczna. Przy poprawnej ocenie siedliskowej w końcu uzyska decyzję, której nie da się podwazyć i w końcu DK8 zostanie poszerzona na całym odcinku wraz z obwodnicą Suchowoli i nowym mostem przez Biebrzę.
Poszerzenie DK8 sprawi, że zwiekszy się prędkosc porusznia się pojazów i ich oddziaływanie na obszary chronione.
W koncu i tak około 2025 roku będzie potrzeba zbudowania S19 pod nazwą Via Carpatia. Będzie wiec DK8 w starym przebiegi jako szeroka i wygodna trasa klasy GP + Via Carpatia jako ekspreśówka.

Scenariusz 2
Budują Via balticę w wariancie 42 oraz równoczesnie Via Carpatie jako ekspreśówkę jednojezdniową omijacą Puszczę Knyszyńską od zachodu.
- 80% tranzytu ciezkiego przerzuca się na Via Balticę, a reszta na Via Carpatię.
- Na starej DK8 tuż po otwarciu obu tras VIA ruch będzie wynosił około 3 tys. pojazów, z czego 300 to pojazdy ciężkie.
- Starą DK8 trzeba będzie przebudowac tak, by zminimalizowac jej wpływ na środowisko i jednoczesnie zniechecić tranzyt do korzystania z niej - ronda na skrzyżowaniach, wysepki w miejscu przejśc dla pieszych, ograniczenie prędkosci na terenie Puszczy do 60 km/h plus fotoradary.
- jednoczesnie stara DK8 powinna zostać zdegradowana do drogi wojewódzkiej klasy G lub nawet Z.

Efekt:
Ruch jeśli bedzie wzrastał to głownie będzie szedł Via Carpastią. Na DK8 z wprowadzonymi elementami ruchu uspokojonego pozostanie tylko ruch docelowy i nawet w 2040 roku będzie on zbliżony do 3-4 tys. pojazów na dobę.

----

Jak dla mnie scenariusz 2 jest lepszym dla środowiska.
S19 jako Via Carpatia będzie musiała powstać. To jest nieuniknione.
Ruch z Białego do Augustowa jest spory, zwłaszcza w weekendy i lepiej przerzucic go na trasę nową po zachodniej stronie Puszczy, niż miec go przez jej środek. Lepiej zrobić to szybko, bo w przeciwnym razie będzie ciagłe parcie na rozbudowę DK8 przez Puszczę.
To nie droga oddziaływuje na środowisko (chodzi mi o etap eksploatacji) ale ruch na niej.
Ruch ten pozostanie pomiędzy Augustowem a Białymstokiem, bo Via baltica w wariancie łomżynskim będzie dla niego nieprzydatna. Lepiej ten ruch wyrzucić z Puszczy Knyszyńskiej, a obecną DK8 zrobić tylko dla grzybiarzy i jako trase turystyczną.
 
     
Ingene 

Posty: 19
Wysłany: 2009-06-04, 20:49   

w takim razie co dało przeniesienie Via Baltica na zach. od Biebrzy, skoro i tak zostanie ona zbudowana w sladzie dotychczasowym, ale bedzie sie nazywala inaczej. ruch ruchem, ale oddziaływania z nim związane są ograniczone do 1000 m od osi, a najwazniejszy jest efekt barierowy a ten bedzie w kazdym z wariantow, Katrynka - Przewalanka bedzie przeciez grodzona, zreszta nawet jesli nie to przy ruchy ok 5-6 tys pojazdow na dobe (zakladajac oczywiscie ze zdegraduje sie klase dk8 i zagwarantuje ze nie beda nia jezdzily ciezarowe. a tu watpie) i tak bedzie stanowic istotna bariere.

efekt bedzie taki, ze zamiast dwoch drog przez puszcze i tnacych korytarz, bedziemy mieli 3. przy czym zaproponownay wariant S19 bynajmniej nie omija obszaru Natura 2000 - tnie płd-zach fragmenty i odcina od doliny narwi i na płn odcina połączenie z p. augustowska.

zastanawiam sie tylko jak mozna proponwoac takie rozwiazanie i przywolywac wyniki storategicznej oceny, gdzie wyraznie wskazano, że najgorszym odcinkiem wariantu 1 Via Baltica przez Białystok był odcinek Suwałki - Stare Jeżewo, obecnie jest to proponowana S19 - Via Carpatia.
 
     
robert_c 

Posty: 284
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-05, 10:51   

Ingene napisał/a:
w takim razie co dało przeniesienie Via Baltica na zach. od Biebrzy, skoro i tak zostanie ona zbudowana w sladzie dotychczasowym, ale bedzie sie nazywala inaczej. ruch ruchem, ale oddziaływania z nim związane są ograniczone do 1000 m od osi, a najwazniejszy jest efekt barierowy a ten bedzie w kazdym z wariantow,

To nie tak. Związek przyczynowo-skutkowy jest inny - chca budowac droge, bo jest duzy ruch, a nie - budujemy droge, by zrobić duzy ruch.
Pomiędzy Białymstokiem a Augustowem jest duzy ruch, Zdecydowanie za duzy, jak na kręta drogę szerokosci miejscami 6 m i przecinajaca dodatkowo Puszcze Knyszyńską.
Budujac Via Balticę w wariancie Łomzyńskim sprawimy, że z trasy Białystok Augustów zniknie średnio około 50% TIR-ów i około 30% samochodów osobowych.
Budujac Via Carpatię sprawimy, że z obecnej drogi nr 8 zniknie reszta TIR-ów (pozostaną tylko samochodu dostawcze docelowe - wszak do Katrynki też trzeba dowieść jogurt, mussli i wódkę) i z 80% pozstałych samochodów osobowych (pozostaną tylko docelowe, a nie tranzytowe).

Cytat:
Katrynka - Przewalanka bedzie przeciez grodzona, zreszta nawet jesli nie to przy ruchy ok 5-6 tys pojazdow na dobe (zakladajac oczywiscie ze zdegraduje sie klase dk8 i zagwarantuje ze nie beda nia jezdzily ciezarowe. a tu watpie) i tak bedzie stanowic istotna bariere.

5-6 tys. to najwieksza śmiertelnośc zwierząt na drodze wg prof. Sokołowskiego.
Takie natężenie na odcinku Katrynka-Przewalanka pozostanie (ja szacuje, że będzie to 7 tys.), gdy będzie tylko Via Baltica. Jeśli zbudyjemy Via Carpatię omijająca Puszczę Knyszyńską przez Knyszyn, to na odcinku Katrynka-Przewalanka ruch spadnie do maks 3 tys. pojazdów na dobę, w tym zero cieżkich tirów. Wtedy będzie można wprowadzić na tą trasę elementy uspokajajace ruch, o kótrych wspominałem. Przy ruchu 3 tys, na dobę i dopuszczalnej prędkosci 60 km/h oddziaływanie tej drogi na zwierzęta będzie już minimalne. Nie będzie mowy o barierze.

Cytat:
przy czym zaproponownay wariant S19 bynajmniej nie omija obszaru Natura 2000 - tnie płd-zach fragmenty i odcina od doliny narwi i na płn odcina połączenie z p. augustowska.

Piszesz teraz o wariantach drogi, które zaproponowała GDDKiA Białystok. Wiemy wszyscy dobrze, że te ich propozycje wariantów są zawsze do poprawki. Jesli zajdzie potrzeba, to organizacje pozarządowe zaprezentuja swój własny wariant, który będzie omijał wszystki obszary chronione i zapewniał drożnośc wszystkich korytarzy ekologicznych.

Tu trzeba wywazyć, czy lepsza jest opcja zero (nie robimy nic na odcinku Białystok-Augustów), czy proponujemy inwestycję, która będzie zawierała wszystkie elementy chroniące środoiwisko, jakie tylko sobie zechcemy.
Przy opcji zero mamy starą DK8, która przecina obszary Natura 2000 i tworzy efekt bariery ekologicznej. Wedle prawa taki stan nie może byc stanem docelowym.
Przy opcji inwestycyjnej wyrzucamy ruch z DK8 na Via Carpatię, budujemy ją na estakadach w miejscach ważniejszych szlaków migracji, robimy szczelne odwodnienie, osłaniamy ekranami, obsadzamy zielenią izolacyjną, itp.

Cytat:
zastanawiam sie tylko jak mozna proponwoac takie rozwiazanie i przywolywac wyniki storategicznej oceny, gdzie wyraznie wskazano, że najgorszym odcinkiem wariantu 1 Via Baltica przez Białystok był odcinek Suwałki - Stare Jeżewo, obecnie jest to proponowana S19 - Via Carpatia.

Nie.
Propozycja Via Carpatii rzeczywiście była etykieta zastępczą dla Via baltica w wariancie białostockim.
Wszystko wskazuje jednak na to, że Via Baltica znów wróci do priorytetów i ta trasa w wariancie łomżyńskim będzie realizowana i zrealizowan do około 2016-17 roku. tak wynika z artykułu Jakuba Medeka z GW.
Jednak niezaleznie od Via Baltica, ciąg Via Carpatii też będzie potrzebny. Chyba, ze Ukraina i Białorus wejdą do UE przed 2020 rokiem.
Ja natomiast prezentuję swoje prywatne zdanie, że trasa ekspresowa jednojezdniowa pomiędzy Białymstokiem a Augustowem powinien powstac równolegle z budową Via Baltica. Swoje zdanie uzasadniam powyżej - ruch pomiedzy tymi miastami jest spory i lepiej wyrzucic go z Puszczy Knyszyńskiej.

Wszystkie procenty jakie podaję, są oczysis cie szacunkowe. By się przekonac, jak to zadziała, trzeba by wykonac szczegółwe analizy ruchowe.

Obecnie GDDKiA Białystok jest w trakcie realizacji DK8 jako 2 x 2 na odcinku od Białego do Ktrynki. Planuja dalszą rozbudowe DK8 od Katrynki do Przewalanki. Jednak na dalszą rozbudowę drogi NGO już nie pozwolą, a po ostatnim Letter of Formal Notice z KE w sprawie inwestycji drogowych na DK8 wiemy, iż mamy poparcie z tej strony.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo